FOLLOW ME

Tuesday, October 4, 2011

25 minggu kehamilan - Suntikan Tetanus

Pagi tadi check up rutin. Mcm biasa timbang berat...pehhh... 58.8kg (+ 2.3kg dlm masa sebulan) Aku tanya nurse..terlebih berat ke? Dia ckp okey ni.... hehehehe aku rase mcm berat sgt jer...
Tekanan darah aku 110/70. Normal..
Hemoglobin aku 11.8 okey jugak walau ade drop skit bulan lepas 12.1.  Mungkin sebab aku tak berape nak selera makan. Aku selalu skip my lunch. Ntah rasa mcm kenyang jer. Camtu pun dah naik 2kg kan? kalau mentekedarah ( baca: makan mcm dinosour) jer mau naik 5kg tu kot. hahahaha... Kene balance diet ni... Eat more protein , fruits & vegetable and less carbo... hehehehe.

Tetanus (kancing gigi)
- Tetanospasmin (toxin yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium tetani ) menyebabkan kekejangan otot.
- Menyebabkan otot pernafasan mengalami kekejanagan dan boleh membawa maut.
- Wanita mengandung diberi suntikan imunisasi untuk tetanus sewaktu kandungan berusia 7 bulan. Ini akan meningkatkan antibodi terhadap tetanus dalam tubuh bayi yang bakal lahir maka, ia dapat mencegah dari dijangkiti tetanus


Sembang punye sembang dgn nurse. Nurse ckp dah 25 minggu dan dah dengar bunyi jantung baby dah bole amik suntikan kancing gigi.( Aku dah agak dah..mesti kene punya kali ni) So. aku jawab okey jer la. Bukan bole nak ckp tak mau kan?  hehehehe. Tak sakit pun kene enjet tu. Sakit lagi kene amik darah tapi lepas tu ade la rasa sengal sengal kat lengan. 2-3 hari jugak tu nak hilang. Tapi ni bukan yang pertama kan? So persiapan mental dah ada.

Yasmeen tak berapa nak sihat tu. Batuk + Selsema. Haruslah aku tido pun tak menentukan. Meen merengek2 malam sebab batuk batuk dan hidung sumbat kan? Cepat sembuh yer Yasmeen.. Nanti mummy bawak main siut - siut (baca :  papan gelongsor )

9 comments:

  1. Smg min cepat sembuh yer... Skrg nie musim sakit kot... .. Seronok jer bc ur progress. Hopefully mom and baby in good condition ya... take care k.

    ReplyDelete
  2. Lenguh btul ble kene cucuk ni kn.. Smoga meen cpt sihat ye cuyunk..

    ReplyDelete
  3. tak suker dicocok

    larikkkkk!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. wahhh semoga akak & baby sehat2 aje :)
    jage diri & kandungan bebaik ye kak..hehe




    slm kenal,
    cik ana :)

    ReplyDelete
  5. huhh perkara yg kalau boleh nak elak masa ngandunggg cucukkk lahh huhuhu

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Komen..... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...